رصد

دفاع از مرزهای عقیدتی اسلام و شیعه

رصد

دفاع از مرزهای عقیدتی اسلام و شیعه

  • ۰
  • ۰


عقاید بنیان گذار شیخیه
تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ در باب: شیخیه

او معتقد بود که:

۱٫ ائمه (‏ع) علل اربعه‏ عالم هستند.[۱]

۲٫ اصول دین عبارت اند از معرفت اللَّه، معرفت انبیا، معرفت ائمه‏ (ع) و معرفت رکن رابع که شیوخ و بزرگان شیخیه مى‏باشند.[۲] بر همین اساس، از مختصات او است؛ نفى عدل به عنوان اصلى از اصول دین و اعتقاد به رکن رابع.

۳٫ قرآن کلام نبى (ص) است.[۳]

۴٫ خدا با انبیا (ع) شىء واحدى هستند.[۴]

۵٫ امام عصر (عج) به خاطر ترس، به عالم “هور قلیایى” گریخته است و این عالمى روحانى، غیر از عالم مادى است.[۵]

“کنت دوگو بینو” وزیر اسبق دولت فرانسه در دربار ایران در کتاب “سه سال در ایران” مى‏نویسد: فرق شیخیه با سایر شیعیان در این است که شیعیان مى‏گویند: امام دوازدهم زنده است و با قالب جسمانى روزگار مى‏گذراند، ولى شیخى‏ها مى‏گویند: امام دوازدهم با قالب روحانى زنده است.[۶]

۶٫ پیوسته کسى در میان شیعه وجود دارد که به عنوان انسان کامل، سمت نیابت خاصه از حضرت حجت (عج) را بر عهده دارد و البته او خود را صاحب این مقام مى‏دانست.[۷] او نظریات خاصى در زمینه معراج پیامبر (ص)، معاد و… دارد که بررسى مجموعه‏ آراء و افکار او مجال دیگرى مى‏طلبد.

در هر حال آثار و مؤلّفات شیخ احمد از ۱۳۵ کتاب و رساله، فزونى دارد که اکثر آنها به چاپ رسیده است و از آن جمله است: جوامع الکلم، شرح الزیاره، شرح حکمه العرشیه، شرح مشاعر و… . کتاب‏هاى وى پر است از عبارت‏هاى معماگونه که در آثار صوفیه به چشم مى‏خورد.

سید محسن امین در این باب مى‏گوید: به کشفیه امورى نسبت داده مى‏شود که اگر درست باشد، غلو بوده و مایۀ خروج از دین است و از شیخ احمد و امثال او از علماى کشفیه، شطحات و عبارت‏هاى معما گونه‏اى صادر شده است که شبیه شطحیات برخى از صوفیه است.[۸]

منابع، جهت مطالعه‏ بیشتر:

۱٫ خرافات شیخیه و کفریات ارشاد العوام، خالصى.

۲٫ کشف المراد (بررسى عقاید شیخیه) الف، حکیم هاشمى.

۳٫ الکرام البرره، ج ۱، ص ۸۸ – ۹۱٫

۴٫ دلیل المتحیرین، ترجمه، محمد کریم خان، ص ۱- ۵۱٫

۵٫ مقدمه الشواهد الربوبیه، سید جلال الدین، آشتیانى.

۶٫ عقاید الشیخیه، علاءالدین سید امیر محمد، الکاظمى القزوینى.

۷٫ نقد و بررسی شیخیه تبریز و وجوه تمایز آن با دیگر شیخیه، پایان نامۀ دانشگاه مفید، آقازاده.

[۱] همان.

[۲] قصص العلما، ص ۴۳٫

[۳] مجله انتظار، شماره اول، ص ۲۴۰ – ۲۵۰٫

[۴] همان.

[۵] همان.

 [۶]مرتضى مدرسى چهاردهى، شیخیگرى، بابیگرى، ص ۴۱٫

[۷] همان، ص۷۳ – ۷۵٫

[۸] اعیان الشیعه، ج۲، ص ۵۸۹ –

  • ۹۳/۱۰/۲۶
  • رصد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی